کد مطلب:153809 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

بیعت کوفیان با مسلم
وقتی مردم كوفه خبردار شدند كه نماینده امام حسین علیه السلام به كوفه آمده و در خانه مختار نزول اجلال فرموده است دسته دسته به حضورش رسیده و با او بیعت می نمودند تا این كه عده بیعت كنندگان به هیجده هزار نفر رسید.

در این هنگام مسلم بن عقیل نامه ای به حضرت نوشت كه تا كنون هیجده هزار نفر بیعت كرده اند اگر صلاح می دانید به سوی كوفه حركت كنید.

خبر بیعت مردم با مسلم به گوش نعمان بن بشیر والی كوفه رسید به مسجد رفت و بر فراز منبر شد و با مردم سخن گفت و آن ها را از فتنه برحذر داشت و اضافه نمود: تا كسی با من جنگ نكند من با او به نبرد نخواهم پرداخت و به گمان و وهم و تهمت كسی را نخواهم گرفت پس برای ایجاد تفرقه و آشوب شتاب نكنید كه موجب خونریزی و هلاكت مردان و غصب و غارت اموال است و من امیدوارم كه طرفداران حق و آن ها كه حق را می شناسند در بین شما بیش از منكرین آن و طرفداران باطل باشد.

عبدالله بن مسلم بن سعید حضرمی كه از طرفداران بنی امیه بود در مقام انتقاد و اعتراض برآمد و به او گفت: طریق مسالمت آمیزی كه تو در پیش گرفته ای صحیح نیست باید سخت گیری كرد و روشی كه تو انتخاب نموده ای روش مستضعفین است نعمان بن بشیر گفت: أن اكون من المستضعفین فی طاعة الله احب الی من ان اكون من الاعزین فی معصیة الله.

«یعنی من دوست دارم كه از مستضعفین باشم در اطاعت و فرمانبرداری از خدا تا این كه از عزیزان و سختگیران باشم در نافرمانی خدا و از منبر فرود آمد [1] .


[1] اعيان الشيعه ج 1/ص 590 و 589 - بحار ج 44/ ص 336 - كامل ج 4/ ص 22 - ارشاد مفيد ص 205 - طبري ج 7/ ص 238.